Kultúra

Fiatal lelkek öreg testben

Mívesen megmunkált aggastyán bábok világát ismerhetjük meg négy fiatal előadásában a Trafóban. Mi rejlik vajon a Raffai Péter által faragott bábuk lelkében? Vagy kérdezhetnénk úgy is, hogyan viselik múltjukat szeretett időseink? Az időnk rövid története írója, Gimesi Dóra volt a Reggeli vendége a Civil Rádióban, akit az alkotás mögött megbújó személyes vonatkozásokról kérdeztük.

Négy fiatal színész eleveníti meg a négy aggastyán bábot a győri Vaskakas Bábszínház és az ESZME közös alkotásában. A párosítás már önmagában érdekes, hiszen a bábokat mozgatók, a belső vezérlők a fiatalok. Gimesi Dóra olyan szerencsés helyzetben volt, hogy nagyszüleit mélyen megismerhette, szoros a kapcsolata a család időseivel. Szeretettel emlékszik vissza, hogy szemükben hogyan csillant meg az a húsz-harmincéves, akik fiatalkorukban voltak. Az előadás ebből az alapélményből született.

„Csak lenni: még nem élet. Ezer élet

együtt se volna sok, és hogy fogy ez

az egy is! pedig minden óra, mellyel

a nagy csöndet megrablom, valami

uj hír hozója; s szégyen volna néhány

napért raktáron óvni magamat

s ezt az ősz lelket, mely mint lemenő csillag, az emberész minden

határán túlra követni vágyik a tudást.”

(Tennyson: Ulysses)

Az öniróniával átitatott előadás fő témája a magány, amely korosztálytól független érzés, hisz ugyanúgy a fiatalok életében is jelentkezhet a négy fal közé szorult lét hétköznapi fájdalma. Egyfajta kortalan valóság ez, mely a történetben feloldódni látszik, de hogy hogyan, nézzük meg élőben, a Trafóban!

A szerzőről

Civil Rádió