A RITMUS/GONDOLAT nyilvános, ingyenes előadás, – amely a Mexikói Nagykövetségen 2021. augusztus 5-én, csütörtökön 19 órakor lesz, Az egyik alkotó Hernández Daniela Faith elmondta, hogy összekapcsolja a költészetet az eszközrendszereivel más irányból, de ugyancsak univerzálisan közvetítő zene és tánc világával: kortárs zenei alkotók és táncművészek, értelmezik a költők munkáit, több érzékszerv együttes ösztönzésével zsigeri szinten többlet jelentést rendelve ezáltal az egyes alkotásoknak. Helyszín: 1024. Budapest, Rómer Flóris u. 58.
Az előadáson –Weöres Sándor, Petri György, Faludy György, Hervay Gizella, Nemes Nagy Ágnes, Szőcs Géza – magyar költők versei hangzanak el. Magyar fordításban a nagyszerű mexikói költők, Octavio Paz és Jorge Hernández Campos* egyes verseit is hallhatjuk.
A szöveg, a dallam, és a mozgás organikus ötvözése nyomán bontakozik ki az előadás. Előadóművészeti vonalon a kortárs tánc fordítja fizikai, térbeli olvasattá az írottakat, míg a zene ütemekké és mozgássorozattá komponálja azokat.
A színészek, Hegedűs Sándor, Csiszmadia Orsolya, interpretálásán keresztül a szavak is hallhatóvá válnak a színpadon, a költemények mégsem előadott művekként, a dalok szövegeiként vagy a tánckoreográfiák narratívájaként vannak jelen, hanem a test és a lélek, a gondolatok és a jelentés kapcsolatának képződményeiként.
A mexikói-magyar zeneszerző, Aurés Moussong** (tangóharmónika), négy hangszerre íródott új kompozicióját hallhatjuk, Király Eszter (fuvola), Donaczi Cseperke (hegedű), Alföldi Nelli (cselló) interpretálásával. A performanszt Lőrinc Katalin és Lukács Levente táncolják. Szavalnak: Hegedűs Sándor és Csizmadia Orsolya
Az előadást, a mexikói-magyar számazású Hernández Daniela Faith rendezte, az Imago Egyesület szervezésével.
*Jorge Hernández Campos (Hernández Daniela Faith a darab rendezőjének édesapja)
Guadalajarában, Jaliscoban született 1921. július 19-én. A San Carlos akadémián, filozófiát tanult, festészetet a Mexikói Nemzeti Autonóm Egyetemen, a Mexikó Főiskola és Politikatudományi és Történeti filológián római művészetet. Alapítója volt a San Carlos Nemzeti Múzeumnak, a Műanyagművészeti Tanszék vezetője (most Nemzeti Vizuális Művészetek Koordinációja) a Munal INBAL és igazgatója (1984-1985).
Hernandez Campos maga is azt állította, hogy „a huszadik század a politikai költészet folyóit futotta, az utopizmus szolgálatába állított költészetből, amely végül maguk a költőkre dőlt össze „.
A Címtelen című könyvéért elnyerte a költészet Aguascalientes 2001 évi nemzeti díjat (most az Aguascalentes költészet képzőművészeti díját). Jorge Esquinca költő azt állította, hogy „hangos és tiszta volt a hangja, amely olyan erény, amely lehetővé tette számára, hogy szabadon mozogjon a nehéz területeken, például a költői erőltetést és az esztétikai kultúra a mindennapi kifejező alternatívság alapjai felé „.
Emellett kiemelkedett az ENSZ Szervezetének és a Gazdasági Kultúra Alapjának fordítójaként, a spanyolországi mexikói nagykövetség kulturális aggregáltjaként, a Process folyóirat alapítójaként, az Unomásuno újság társalapítójaként és együttműködő munkatársaként Vuelta, okok, jegyzetfüzetek amerikaiak, Nemzeti, Univerzális, Excellsior és Újdonság.
Zenei Felsőfokú Iskolában szerzett diplomát 2012-ben a zeneszerzői szakon.
Aurés Moussong Mexikóvárosban született, magyar származású családban, apja, Moussong László magyar író, anyai ágon mexikói. Ez a kettős kulturális örökség fontos következményekkel jár majd számára alkotói fejlődésében. Zeneszerzést tanult a madridi Felsőfokú Zeneiskolában, ahol 2017-ben diplomát szerzett José Luis Castillo spanyol zeneszerző védnöksége alatt, aki a Salzburgi Universität Mozarteumban végezte tanulmányait. Képzését gazdagította különböző nemzeti és külföldi programokkal, műhelyekkel és tanulmányokkal olyan zeneszerzőknél, mint Mario Lavista, Luca Cori, Carlos Sánchez-Guitiérrez, Juan Trigos, Szathmáry Zsigmond vagy Kiya Tabassian.
2018-ban úgy döntött, hogy véglegesen Magyarországra költözik, hogy folytassa karrierjét a zeneszerzés és a művészeti fejlődés terén. Ez a döntés következménye volt mind a magyar gyökerek újrafelfedezésének vágya, mind pedig azon érdeklődése amelyet személyes indíttatásának betudhatóan, a magyar kortárs zenei alkotás sokszínűsége váltott ki, ellentétben az európai országok aktuális erős, domináns szerepével.
E döntés előtt értékes tevékenységet és munkát végzett zeneszerzőként Mexikóban, elsőosztályú együttesekkel és zenei előadóművészekkel dolgozott együtt, mint például a Arcane Kvatettel, Jozéf Olechowski zongoraművésszel, Juan Trigos karmester- zeneszerzővel vagy Fernando Domínguez klarinétművésszel. Érdemes kiemelni konferenciáit amelyek témája a magyar zenei tevékenység volt, beszélgetéseit, céljuk a mexikói közönség számára ismeretlen magyar zeneszerzők megismertetése volt, például Sári József, Maros Rudolf, Péter Zsolt, Vidovszky László, Decsényi János munkáinak nyilvánosságra hozatala képezte. És itt meg kell említeni, hogy aktivan részt vett a mexikóvárosi Magyar Nagykövetséggel egyetemben Balatoni Péter zongoraművész koncerjeinek megszervezésében 2012-ben.
Zenét írt szólóhangszerekre, együtteseknek, kamarazenekoknak, elektroakusztikára, együttműködött tánc- és film produkciókban. Ösztöndíjas volt az UNESCO-Aschberg az IMEB-ben Bourges-ban (Franciaország), a The Banff Center (Kanada), a Discover Bahrain (Bahrein), a SWY Program (Japán), a CMMAS Flight Internships (Mexikó) vagy a rangos A FONCA Fiatal Alkotói Program 2011-ben, 2013-ban és 2019-ben (Mexikó). Jelenleg a Zeneakadémia zeneszerzői mesterképzésén vesz részt, Dr. Fekete Gyula tanár vezetésével.