Kultúra

Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara

A három H-ás angyalok képviselője, Simon Balázs volt a 117 perc című magazin vendége, aki az Utcaszínházi Alkotóközösség vezetőjeként az utóbbi időben számos településen szervezett terápiás célú improvizációs eseményt, s most, a rendezői énje felerősödve, előadásba sűrítette ezen időszak tapasztalatait, így született a „Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara” című előadás.

Az Utcaszínházi Alkotóközösség a „Színházat mindenkinek!” szlogent hirdetve 2007 óta tart előadásokat. Kezdetben a budapesti Kálvária téren tűntek fel, Commedia dell’Arte technikával készült bőrmaszkot viselve. Az azóta 40 álarccá bővült készlettárral rendelkező csapat nagyon eltérő helyszíneken nyújtott emlékezetes s elgondolkodtató színházi élményt, amely fejlesztői hatással is bír.

„Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara” című új előadásuk a rákospalotai, esztergomi és a budapesti Kaffka leánynevelő intézetekben megélt produkciók tapasztalatait szövi egybe: hivatásos és amatőr színészekkel, amelyről korábbi cikkünkben számoltunk be. Az erőteljesen groteszk, ironikus hangvételű előadás 30 figurát kelt életre.  Simon Balázs elmondása szerint alkalmazott színházi társulatuk ebben az előadásban is valóságos élményanyagokra támaszkodik, ezek lényegi elemeit próbálják egy előadásba sűríteni.

Mi is az az alkalmazott színház?

A néző és előadó kapcsolatának átalakulására épülő színházi technika egy aktív nézői szerepet kíván meg. A nézőt intenzíven bevonó módszer a színházi élményt terápiás, pedagógiai célokra használja fel. Simon Balázs szerint: „akik keresik a színház társadalmi hasznosítását a színháznak, azok úgy gondolják, hogy a színház nyelvezete egy eszköz arra, hogy bizonyos társadalmi helyzeteket megoldjunk”. Jelen esetben a maszk erejével hatnak, távolítják el a helyzeteket, s vonják be a színjátszásba a nézőt.

Az Utcaszínházi Alkotóközösségnek három arculatát emelte ki a rendező:

  1. a műhelymunkát – a városi értelmiségiek, szociális munkások számára szervezik, ebből indult ki tevékenységük
  2. interaktív színházi események – különböző társadalmi csoportok narratíváját dolgozzák fel és juttatják vissza érintettekhez
  3. társadalmi csoportokkal készítenek előadásokat, amely kifejezetten a részvételi színházi formájára épít
  4. önálló előadások, mint például a Halmozottan hátrányos helyzetű angyalok kara

Hogy Simon Balázst mi motiválja, és hogyan keveredett rendezőként erre a speciális színházi területre,  arról Hajós Verával beszélgetett. Hallgassátok meg az interjút!

A szerzőről

Civil Rádió