Zöld

Közösségi autózás és telekocsizás

Ahogy nő a gépjárművek száma, növekszik a forgalom és az utak telítettsége, valamint a parkoló felületek zsúfoltsága, Lehet a sávokat bővíteni és elkerülő utakat használni, azonban egy idő után a terelő utak is túlterheltekké válnak. A parkolóhelyek pedig elfogynak.

A bedugult városokban a közösségi közlekedés is romlik és a légszennyezettség is egyre nagyobb mértékű. Sok városlakó ezen utóbbi okból külvárosba költözik, de ingázásaik kikerülhetetlenek, ami tovább súlyosbítja ezeket a problémákat.

Közlekedni kell, azonban dönthetünk milyen eszközt, rendszert használunk és mikor.

A-ból B-be való eljutást telekocsival (carpooling) is meg lehet oldani, vagy közautót, autómegosztást (carsharing) használva. Az autós és utas számára természetesen fontos, hogy az útját minél olcsóbban, gyorsabban tegye meg, és ehhez tudjon egy ideális rendszert választani. Az optimalizált autóhasználatnak köszönhetően csökken az utak telítettsége, ezáltal kevesebb forgalmi dugó alakul ki.

A közösségi gazdaság, vagyis a javak másokkal történő megosztáson alapuló fogyasztása (sharing economy) hazánkban is megjelent, példát látunk erre a pénzügy, a szállás, az étkezés, az oktatás, valamint az utazás területén is. A fogyasztói attitűd megváltozik és fontosabb, hogy egy adott pillanatban hozzáférjünk a javakhoz, mint hogy birtokoljuk őket.

Érdemes megvizsgálni a közösségi autózás gyakorlatát a felhasználó szemszögéből, és leginkább arra keresni a választ, hogy milyen élethelyzetek, közlekedési szituációk adódnak, amire a közösségi autózás megoldás. Az egyén különböző élethelyzeteiben más és más megoldást tud választani, kiküszöbölve ezzel a saját autós közlekedést.

Vegyünk egy példát! Budapestről Balatonra szeretnék hétvégén leutazni (korosztály: 18-35 év), ekkor választhatok telekocsit. Ha ezt az utat egy család (2 felnőtt, 2 gyermek) szeretné megoldani, már érdemes a közautót is választani.

Nézzünk egy példát az üzleti életből is! Ha olyan a munkám, hogy minden nap három-négy hely között ingázom a városban, de tömegközlekedéssel túl sok időt veszítenék, viszont saját vagy céges autóval gond lenne a parkolás, akkor érdemes igénybe venni a közautót.

Közautó már sok városban van, például Berlinben, Rómában, Frankfurtban, Bécsben, Miamiban, Vancouverben. Ezek közül több helyszínen a Car2Go működik, járművei kétszemélyes, többnyire benzines Smartok, mellyel méretei miatt könnyű a parkolás. Kötetlen rendszerű, vagyis bárhol felvehető és letehető az autó (mindössze kártya és okostelefon szükséges hozzá).

A telekocsi-szolgáltató (például az Oszkár vagy a BlaBlaCar) közvetít az autós és a lehetséges utasok között. Az autós utazik A-ból B-be, és van üres hely a kocsijában. A költségek megosztása fejében hajlandó elvinni akár idegent is, aki valahol az útvonalán indul, és az úti célja is az útvonalán van.Párizsban az AutoLib villanyautói állnak a felhasználók rendelkezésére. Minden állomása tömegközlekedési csomópontokon található, így más közlekedési eszközökkel össze lehet kapcsolni az utazást, logikusan tervezhető és használható a rendszer. Az autót mindig a parkolóállomásokra kell visszavinni, ahol a töltőoszlopok is megtalálhatóak. Mivel sok parkolója van a városban, mindig lehet találni üres helyet a közelben.

Vagyis az egyén különböző élethelyzeteiben más és más megoldást tud választani úti célja elérésére anélkül is, hogy a saját autóval közlekedne. A jövő pedig a több száz villanyautóból álló közautó-rendszer, mely jelentősen megkönnyítheti a városi közlekedést és csökkentheti a parkolási nehézségeket. Ez a szolgáltatás bármikor megjelenhet a hazai piacon a párizsi AutoLib, a bécsi Car2Go, vagy a berlini MultiCity mintájára.

Utóirat: Már készül a Tesla vezető nélküli villanyautója, amiből az Uber vagy ötszázezer darab megvásárlását tervezi, amint forgalomképes lesz.

A szerzőről

Kurcz Linda