Zöld

Tovább füstölhetnek a dízelmozdonyok

Lassan halad hazánkban a vasútvonalak villamosítása, és részecskeszűrők felszerelését sem tervezik az elavult dízelmozdonyokra, ezért azok még jó pár évig ontják a mérgeket szinte mindenütt, ahol vasút van. Bár volna lehetőség arra, hogy ellássák őket – akár utólag is – a szükséges védelemmel, ez mégsem történik meg. Már csak azért sem, mert Európában még az új dízelüzemű mozdonyok, motorvonatok légszennyezés-védelme sem kötelező.

Most lett volna lehetőség arra, hogy ez megváltozzon, de az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága nem tartotta időszerűnek a szigorítást. Így hát az Európai Unióban továbbra is zavartalanul onthatják a dízelmotoros vasúti járművek a kormot és a többi szennyezőanyagot a levegőbe. . Az Európai Bizottságon nem múlott, ők megtették javaslatukat  a nem közúti mozgó motoros berendezések – a mozdonyok is ide tartoznak – károsanyag-kibocsátásának a gépkocsikéhoz hasonló rendeleti szabályozására. Sajnos a javaslatnak a mozdonyokat érintő része elvérzett az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottságában. Az új dízelmozdonyokba egyelőre nem lesz kötelező részecskeszűrőt beépíteni. Pedig ha magyar mérést nem ismerünk is, egy pár hete napvilágra került jelentés szerint a londoni Paddington állomáson a dízelmozdonyok miatt rosszabb a levegő, mint az egész Angliában legrosszabb levegőjűnek ismert londoni Marylebone Roadon.

A bizottság egy új javaslatról szavazott szeptemberben, ami egységes rendeletben szabályozza majd a nem közúti mozgó gépek és berendezések (NRMM) szennyezését. Szerencsére volt, amit támogattak. Például azt a pontot, amely szerint a közeljövőben már ne lehessen a határértéknél több szennyezést kibocsátó munkagéppel dolgozni lakóövezetekben. Támogatást kapott az a bizottsági javaslat is, hogy jelentősen szigorodjanak az új folyami hajók károsanyag-kibocsátására vonatkozó szabályok. (Arról viszont sajnos szó sincs, hogy a munkagépekhez hasonlóan az ócska hajómotorokra is részecskeszűrőt kelljen szerelni. Ezt már csak a budapestiek verhetik keresztül a BKV-n.)

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

 

A szerzőről

Levegő Munkacsoport