Kultúra

Az ember, aki…

Az ember, aki cipőjében hordta gyökereit – avagy Röhrig Géza újabb verseskötete otthontalanságról, gyökerekről, a Magvető gondozásában. Röhriggel a hatos villamoson utazva beszélgettünk legújabb verseskötete megjelenése kapcsán az univerzális társadalmi problémákról. „Világfalu amiben élünk”, mondja, s jegyet lyukaszt a villamoson.

Manhattanben nem lehet bliccelni. Emberek helyett gépek állják az utad, így a rendszernek engedelmeskedni kell. Nagy különbségek azonban nincsenek. A New York-i hajléktalanszállón ugyanúgy szükség van önkéntes munkára, mint itthon. Azok a „szociohorror” történetek, amelyeket költeményeiben feldolgoz, éppúgy történhetnek bármelyik nagyváros utcáin.

„Az emberek azért adják fel a különbözőségüket, kultúrájukat, mert ők is érzik, hogy mind ugyanolyanok vagyunk” – mondja.

Magyarul szólal meg költeményeiben, miközben régóta New Yorkban él, festő feleségével s gyermekeivel. Teljesült régi vágya, hiszen festővásznak, félbemaradt képek társaságában térhet este nyugovóra. Arról, hogy felesége hogyan ismeri meg költeményeit, őszintén vall: nem zavarja, ha vannak olyan részletei az életüknek, amit a másik nem ismer. Egy érdekes párkapcsolati hasonlattal élt: szerinte egy egészséges kapcsolatban a kék és sárga színek messziről nézve, a szembejövő vándornak tűnhetnek ugyan zöldnek, valójában azonban megőrzik eredeti színüket. S bár költeményeit magyar nyelven nem ismerheti meg felesége, üzenete azonban univerzális jelentőségű.

Röhrig Géza. Az ember, aki gondozza, fejleszti, s ha kell, újra felépíti megcsorbult gyökereit, mialatt megtanulja őszintén szeretni azt, akinek életét köszönheti.

Hallgasd meg a Civil Rádió Reggeli műsorát, amelyben Sándor Erzsi Röhrig Gézával utazott, miközben néhány bensőséges érzést osztott meg vele édesanyjáról, feldolgozott emlékeiről, s arról, miért is ír éppen magyar festőkről.

Röhrig Géza: Honvágy

újév napján elmentem a dunához

híg esőt fújt a szél magyarországra

cseppei körbe s oly kuszán kaszáltak

mint éhes méhek boldog nektártánca

a rakpart lépcsején hogy meg ne hűljek

vadul föl s alá vonultam

akár oidipusz egy kiegyenesített

amfiteátrumban

mögöttem a parlament

karamellatorta

túlparton gőzölgő

szennyvízkatakomba

what time is it? tán négy

kigyullad a lánchíd

szöges botjával egy parkőr

a kossuth téren avart öl

uszálykapitány üvöltget románul

hangja a ködben szelíddé juhászul

bőröndömön ülök nincs senkihez se kedvem

tíz esztendő után járok újra pesten

a szabadság-szobor csillog

az itthon íze megkergít

semmire csípve nyújtóz

az éjjeli erzsébet-híd

de mi közöm nekem a belvároshoz?

más tájak emlőin cseperedtem

a fodrász bort mért a csapos nyírt hajat

kedves volt a világ és egyetlen

hány világon vagyok túl azóta!

vad és korcs tiszta és egész

akár tapló kövült rám e mimikri

a már kétségbe sem esés

őseimre hasadtan állok

forgalom már nincs pár jégcsap orgonáz

le-lebénul megakad a duna

mint egy kivégzés előtti fogmosás

ó a haza nagyon rossz anya

belül megtart kívül eldob engem

föl sem ismer pedig rá hasonlítok

tíz év után járok újra pesten

tegnap visszaszöktem a gyerekkori házba

az akvárium elpárolgott a parkettából gombák nőttek

ó a haza nagyon rossz anya

kicsijét várja kit elhagyott és nem ezt a zakkant felnőttet

arcom előtt gyertyával űztem a pókhálót

ölt a szemem úgy kerestelek téged

ó a haza nagyon rossz anya

messiás ki ha megjött is elkésett

mint a pászka törnek a jégtáblák a dunán

az egyiket az örvény elkapta

hebrencs sirályok bámulnak lebegve

a különös kis forgószínpadra

csupasz fácskán reszkető setét folt

levél vagy rigó eldönthetetlen

fázni magányos extázis

tíz év után járok újra pesten

ingujjnyi havak lőtt hermelinjei

vergődnek még a városban itt-ott

értjük egymást magyarország és én

hallgatunk hát őrizzük a titkot

két óra múlva elröpülök drága

látod nem állhat közénk sem idő sem tér sem hideg

legközelebb szabadabban jövök

mint aki a siratófalhoz áll de nem érinti meg

A szerzőről

Civil Rádió