Generációk

Tanszabadság – vagy mégsem?

2016. január 22-től már nehezebb idegennyelvű, valamint nemzetiségi nyelvű érettségit tenni. Kiszorultak azok a tanulók, akik bár nem jártak kéttanyelvű gimnáziumba, tanáraik támogatásával mégis eljutottak arra a szintre, hogy vállalkozzanak erre. A rengeteg plusz munkán túl az sem könnyíti meg helyzetüket, hogy éppen tegnap járt le az érettségire való jelentkezés határideje, így szinte felfogni sem volt idejük, mi történik körülöttük.

Az azonnali hatállyal életbe lépő EMMI rendelet jogosulatlanságára  Dr. Aáry-Tamás Lajos, az Oktatási Ombudsman is felhívta a Miniszter figyelmét. Legalábbis párbeszédet kezdeményezett. Persze nem azonnal, s nem magától. Mráz Attila, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) Tanszabadság programjának vezetője elmondta, hogy több komoly panasz is érkezett hozzájuk tanácstalan tanároktól, akik a hirtelen fellépő helyzetre nem tudtak jól reagálni.

Lássuk az alaphelyzetet! Eddig azok számára is elérhető volt az idegennyelvű érettségi, akik nyelvi előkészítő tanfolyamra jártak, nem pedig kéttannyelvű képzésre. Ezzel a diákok megszerezhették a felsőfokú (C1) nyelvvizsgát, ami plusz pontot jelentett a felvételin. A miniszteri rendeletet követően az érintett fiataloknak most 24 napjuk maradt arra, hogy újratervezzék a továbbtanulásukat, amire  évek óta készültek.

Mit is tehet ilyenkor az érettségi előtt álló fiatal, vagy az őt képviselő szülő, nevelő?

Felkeresheti a TASZ Tanszabadság programjának munkatársait, és panasszal élhet, majd közösen  az Ombudsmanhoz fordulnak. No de várható-e valódi eredmény ilyen rövid idő alatt? Bár az Oktatási Ombudsman viszonylag hamar, egy napra rá reagált, az idő sürget, mert ma lezárult az érettségi jelentkezés.

„A TASZ tanszabadság programja a közoktatásban felmerülő alapjogi sérelmekkel foglalkozik. A program egyik fókusza a tanulás szabadsága: a gyerekek joga ahhoz, hogy világnézetileg semleges, igényeiket és választásaikat tiszteletben tartó oktatásban részesülhessenek az óvodákban, az általános- és középfokú iskolákban. A program foglalkozik a tanítás szabadságával is, ami a tanulás szabadságának és a minőségi oktatásnak előfeltétele. Utóbbi kétféle autonómiát foglal magában: a pedagógusok és az intézmények autonómiáját”.

Mi izgatottan várjuk a fejleményeket, de addig is hallgasd meg az ezzel kapcsolatos interjúnkat.

A Civil Rádió 117 perc c. műsorában Szabó András vendége Mráz Attila volt, aki vázolta, miben is tud segíteni ebben a helyzetben a TASZ Tanszabadság programja.

A szerzőről

Civil Rádió