Civil

Mi értelme az ellen küzdeni, ami van?

Nemsokára indul a hármas metró felújítása. Abba sajnos nem látunk bele, hogy miféle szakmai egyeztetések és döntések kísérik a projektet, azt azonban látjuk, hogy egy ponton nagy az egyet nem értés: a tervezők szerint a metrópótlás jelenlegi elgondolásában, a Múzeum Körút – Károly körúton a villamosokkal együtt a sínekre működésképtelen lesz. Ők ugyanis lefuttatták a szimulációt, és nem találtak olyan verziót, amivel ne alakulna ki hatalmas dugó a teljes Kiskörút hosszában. A városvezetés azonban nem egyezik bele, hogy a villamosokat erre az időre leállítsák a vonalon.

Ebben a pillanatban pedig a metrópótlás értelmét veszíti, hiszen senki nem fog beállni egy araszoló buszsorba, sőt a villamost sem tudják igénybe venni azok, akik leszállnának, és alternatív módon oldanák meg a problémát. Egyetlen hatékony lehetőségük lesz, az, ami a Kálvin térnél nekem is természetes választásként jutna eszembe, ha a Deákra megyek: a Bubi.

Vitézy Dávid a Facebook-oldalán osztotta meg, hogy ez nemcsak mentőötlet lehetne. Lehetne koncepció is. Ezt írja:

Bécsben is van metrófelújítás, épp az U4-est újítják fel egy rövid szakaszon. A szemlélet azonban gyökeresen más, mint ahogy ma a hármas metró felújításának terveihez itthon viszonyulnak: a kerékpárt a metrópótlás eszközének tekintik. Külön biciklis útmutató készült, amivel arra ösztönzik a bécsieket, hogy a metrópótlás idején váltsanak biciklire – még ingyen e-bike-ot is kipróbálhatnak és ha tetszett, bérelhetnek. Ahogy a részletes, térképes útmutatóból kiderül: a metró ideiglenes végállomásánál több száz kerékpártámaszt helyeznek el, kerékpár-szervizt nyitnak.

Vitézy nem állítja, hogy ez megoldást jelentene a teljes metrópótlásra, könnyítést jelenthetne csupán a metrópótlók számára, kevesebbet kellene indítani. Ami lényeges azonban, az a szemlélet. Hogy a kerékpár nemhogy egy olyan valami, amit vissza kell szorítani, nem valami hipszter huncutság, amit gyorsan el kell tüntetni, ha a komoly emberek jönnek átvenni a területet (a biciklik számára fenntartott sávokat megszüntetik a metrópótlás idejére a fenti szakaszokon). Épp ellenkezőleg: a kerékpár a városlakók nagy részének kiváló lehetőség a gyors és szerethető közlekedésre. Ennek megfelelően pedig nem egy eltűrt valami, hanem akár segítségként is lehet támaszkodni rá…

Folytatásért látogass el az Egy nap a városban-bolgra!

A cikk szerzője: Szűcs Ádám.

A szerzőről

Egy nap a városban