Egyéb Szociális

A 24 éve működő care farm

Írta: Janka-Rozi
Többen ajánlották korábbi beszélgetéseink során, hogy Erikkel érdemes találkoznunk, így esőben bár, de meglátogattuk a Bergen szélén fekvő farmját. Mesébe illő helyiségbe vezetett minket, majd a nagy kemencében befűtött és uzsonnával kínált minket. Így kezdett el mesélni a több, mint 20 éves green care tapasztalatairól.

 A gazdaság

A farmhoz tartozó 150 hektár (legelő, erdőterületek) és az épületek egy alapítvány tulajdonában vannak. A karbantartásért cserébe Erik szabadon használhatja ezeket, emellett a gépek és az állatok a saját tulajdonát képezik. A gazdasághoz jelenleg 50-60 bárány, 100 tyúk, egy pár disznó, néhány nyúl, ló és egy kutya tartozik. A gyapjút, a bárányhúst és a tojást értékesíti.

A gazdálkodás első éveiben azt hitte, hogy meg tud majd élni kizárólag a farmon megtermelt termékekből, azonban hamar kiderült számára, hogy a farmon kívül is munkát kell vállalnia a fennmaradáshoz (pl. télen havat takarít, fát vág), ezért is nyitott a green care tevékenységek felé.

A területe önmagában nagynak számít, de Bergen szélén helyezkedik el, ezért nagyon népszerű környék a túrázók számára, túl nagy a forgalom, nem tudja rendeltetésszerűen használni a területet. A bárányait nyári időszakban Voss környékén legelteti, ahova hetente egyszer látogat el. Beszámolt arról, hogy sajnos szezononként 5-8 bárányt is elveszít farkas támadások miatt.  Mivel védett állat, nem lehet vadászni, kilőni, ugyanakkor nagyon sok gazdának okoznak kárt. Kompenzációt pedig csak akkor kap, ha bebizonyítja, hogy a farkas ölte meg az állatot.

Green care szolgáltatásokat már 1991 óta nyújt a farmján. A környéken működő iskolákkal vette fel először a kapcsolatot (köztük Waldorf iskolával is), a kezdetek óta minden hétfőn járnak hozzá a gyerekek.  Kicsiben csinál mindent, hogy a farm megfelelő terep maradjon a gyerekekkel való közös munkára, valamint, hogy kontroll alatt tudjon tartani minden tevékenységet és folyamatot.

Célcsoportok és tevékenységek

A Langegårdenben már a kezdetek óta elsősorban gyerekekkel, fiatalokkal foglalkoznak; korcsoporthoz és az igényekhez illő tevékenységekkel várják őket. Minden nap első mozzanataként összegyűlnek, megbeszélik a napi teendőket Erik vezetésével. „Mindig megmondom, hogy mi a feladat aznapra, ez nem opció vagy választás kérdése”– hangsúlyozta Erik a megfelelő hangnem és kommunikáció fontosságát, ugyanakkor azt is hozzátette, hogy nem mindenki ugyanazt a feladatot kapja. Nem könnyű, de igyekszik mindig személyre szabott tevékenységeket kitalálni.

  • Óvodások és 7-10 évesek

Minden hétfőn 10-25 gyermek érkezik a farmra a közeli Waldorf iskolából. Általában megetetik, megitatják az állatokat, megtisztítják a tojásokat, amit olykor az iskolába is magukkal vihetnek a gyerekek. Megtanulják használni a gazdasági, kertészeti eszközöket (balta, metszőolló stb.). Egyik kedvenc program a lovak tisztán tartása, de nagyon szeretnek szekérrel kimenni a közeli erdőkbe. Mindenközben nemcsak a kétkezi munkát tapasztalják meg, hanem az évszakok változását is nyomon követik a gyerekekkel.  Az első alkalommal mindig körbevezeti az épületekben a fiatalokat, hogy saját érzékeikkel tapasztalják meg a gazdálkodáshoz kötődő szagokat, eszközöket, élményszerűen mutatja be nekik a hagyományos gazdálkodást, életmódot. Előfordul, hogy a kisgyerekek megijednek először az állatoktól, ezért fenntart nekik egy külön teret, ahol félre tudnak vonulni. Kiemelte, hogy a waldorfos osztályok, akik egész évben rendszeresen járnak hozzá, végigkövetik, hogy egy farmernek milyen munkái vannak egész évben, így sokkal jobban elmélyülnek a munkában, jobban megismerik, hogy mit csinál egy gazda a farmon. A 3. osztályosok a mezőgazdaságról, a farmer létről kötelező jelleggel tanulnak: Housekeeping, Household animals tantárgyak keretében.

  • 13-15 évesek

Nagyobbaknak is tart foglalkozásokat, de számukra azt mutatja be, hogyan kell megfelelően feldolgozni az állatokat. Sokan nem tudják ugyanis, hogy honnan származik az asztalra került hús. A szárított báránybordát, a norvég karácsonyi vacsora főételét is megmutatja nekik, hogy miből van valójában.

  • 15-16 évesek

Iskolaidőben heti egy-egy napra hagyományos iskolából is fogad néhány tanulót Erik. Azokat, akik nem tudnak jól teljesíteni tantermi körülmények között. Számukra biztosít 3-4 órán át alternatív foglalkozást, míg a társaik az iskolában vannak. Erik szerint szeretnek vele dolgozni, mert kétkezi munkát végeznek, aminek rögtön látszik az eredménye, sikerélményt szereznek. Az iskolából is pozitív a visszajelzés, ugyanis a foglalkozások hatására megnő az önbizalmuk, az osztálytársak, szülők, tanárok megítélése is változik a gyerekekről. Egyszerű feladatokat önállóan tudnak elvégezni, de mindig figyel rájuk Erik.

  • Drog problémákkal küzdő fiatalok

Erik egy éve fogad drog problémákkal küzdő fiatalokat, hasonló szemlélettel és tevékenységekkel. Az ő esetükben kiemelten figyel arra, hogy jó élményeket szerezzenek a munka révén: fát vágnak, kirándulnak, horgásznak vagy a műhelyben végeznek kétkezi munkát. Folyamatosan figyelemmel kíséri őket, hogy mihamarabb vissza tudjanak térni a normális kerékvágásba.

  • Családi napok, Open Gård

A nyári szünet végén, valamint karácsony előtt az adventi időszakban két hétvégén tart egy rendezvényt a farmján, amelyek mindenki számára nyitottak. Az iskolakezdő alkalom egy nagyon jó találkozási pont a családok számára, ezért is, valamint Erik vendégszeretete miatt is látogatnak el hozzá nagyon sokan (kb. 1000fő/alkalom). Ekkor együtt lenyírják a birkák gyapját, szekereznek stb. Az adventi alkalmak sok család számára hagyományos karácsonyi program, fenyőt is nála szerzik be sokan, persze a puncs és a szánozás is elmaradhatatlan eleme ezeknek a napoknak. Erik szerényen tette hozzá, hogy nem érti, hogy miért ilyen népszerűek ezek az események, legtöbben nem is akarnak elmenni a farmról a nap végén. A két rendezvényen kívül csak szervezett csoportokat fogad évközben, egyenként nem foglalkozik emberekkel.

Finanszírozás

Annak ellenére, hogy sokféle tevékenységgel foglalkoznak ezen a farmon, így is sokba kerül szinten tartani a gazdaságot, karbantartani az épületeket, ellátni a családot. Erik kérdésünkre elmondta, hogy a bevételének 1/3-a származik a gazdálkodásból, 2/3- a pedig a green care szolgáltatásokból. Ez az arány jól szemlélteti, hogy egy norvég családi gazdaság esetén nem elegendő mindössze gazdálkodási tevékenységet folytatni a megélhetéshez, a család fenntartásához. A farmon folyó munkát a családjával végzi.

A green care tevékenységek kapcsán nehézségként említette, hogy nehéz hosszú távú szerződéseket kötnie az intézményekkel, mindig újra és újra kell építeni a kapcsolatokat, ahogy az intézményvezetők személye változik.

Az iskolák többféle forrásból tudják biztosítani a farmmal az együttműködést. Bizonyos iskolák az önkormányzattól kapott pénz egy részét fordítják az ilyen a típusú foglalkozásokra, vannak olyan óvodák, akik saját költségvetésből biztosítják a pénzt, olyan intézmények is akadnak, akik a szülőktől kérnek hozzájárulást ezekhez a programokhoz.

Bergenben egyedi minősítés is szükséges a farmereknek ahhoz, hogy care farmként működhessenek, amiről Bergen városa állít ki egy egyedi bizonyítványt. A szigorúbb feltételek, több papírmunka miatt Erik drágábban kínálja ezeket a szolgáltatásokat, holott a város célja az lenne, hogy olcsóbbá, elérhetőbbé tegye ezeket a tevékenységeket.

Nevelési nézetei

Erik 24 éve kezdett el gyerekkel dolgozni a farmon. A sok év tapasztalatai között említette, hogy a gyerekek ma sokkal jobban eltávolodtak a gazdálkodástól, természettől. Régen még a családban mindenkinek voltak farmer rokonai, gyakran a nyári szünidőt is farmokon töltötték. „Ma már tengerpartra mennek nyaralni, teljesen eltávolodnak az ilyen típusú élményektől” – mesélte Erik.

Egyre gyakrabban szembesülnek azzal is, hogy a szülők elhanyagolják a gyermeknevelést. Nagy problémának látja, hogy a szülőknek nincs idejük a gyerekeikre, nem figyelnek rájuk. Általános jelenség, hogy rossz üzenetet adnak a gyerekeknek: kérnek tőlük és nem utasítanak. A gazdaság jó terep arra, hogy ezt a hibát szemléltessék, ugyanis az állatok ellátását mindennap el kell végezni, nem választás kérdése. Sok esetben nem lehet a gyerekekre áthárítani a döntés felelősségét, a szülőnek kell megtanulnia és vállalnia a felelősséget azért, hogy a gyermeke mit csináljon. Mindezen tapasztalatok alapján Erik a feleségével együtt az istálló épületében fognak órákat adni a szülőknek a gyereknevelésről (kommunikálás, közös időtöltés, közös élményszerzés).

A Langegårdenben folyó munka eredményességét, nemcsak az évente megforduló 150 gyerek arcán látja Erik, hanem abban is, hogy szívesen visszajárnak hozzá, akár még felnőttként, tanárként, pedagógusként is. Akik megfordultak nála gyerekként, felnőttként fontosnak tartják ezt a típusú élményt átadni a gyerekeiknek, tanítványaiknak.

A szerzőről

Janka-Rozi

Horváth Janka és Siklósi Rozália "Legyél te is on the spot" tanulmányútja a Norvég Civil Alap és az Agri Kulti támogatásával valósult meg. Az elmúlt években számos hazai vidékfejlesztési kutatásban vettünk részt az alábbi szervezetek munkájába bekapcsolódva: ELTE Humánökológia mesterképzés, Agri Kulti, Magyar Idegenforgalmi és Területfejlesztési Egyesület. Végzettségeink: humánökológus, geográfus, marketinges.