Demokrácia

Miféle jajgatás ez megint?

Túl vagyunk az első Köznevelési kerekasztal ülésen, és úgy tűnik, hogy nem történt semmi. Voltak, akikben reménysugárt keltett, mások felháborodtak. A Civil  Rádió Reggelijében Fábry Béla, a Magyar Pedagógiai Társaság alelnöke, a pesszimisták csoportját erősítve kifogásolta az ülés résztvevőinek szűk körét, valamint a megállapodás tartalmát. Egyedül a strukturális átalakítás hozna megoldást – jelentette ki határozottan.

Erre azonban jelenleg nem lát reményt, ezért is szkeptikus, hogy bármiféle valódi eredményt hoz. Egyrészt hiányolt több fontos kulcsszereplőt, szakmai szervezetek képviselőit, akik nélkül az érdemi szakértői egyeztetés nem jöhet létre. A széles társadalmi párbeszédre sem megoldás a kerekasztal jelenlegi formája.

Változásra pedig igény van. Az utóbbi időben mutatkozó társadalmi összefogás fontos problémára hívja fel a figyelmet, melyet egy új kártyarendszer bevezetése nem old meg, legalábbis így látják a szakértők. Időt húzni, “maszatolni” pedig lehet, erre példa a KLIK közbeszerzéseinek gyorsítása, a kártya bevezetésével.

A rendszer legfontosabb pilléreiben kellene változást generálni.

A pedagógusok hibáztatása, s a jajgatásnak minősített oktatói fellépés pedig nem azt mutatja, hogy érdemben figyelembe vennék a tanárok, diákok véleményét.

Köznevelési kerekasztalra van egyébként civil példa is. Az Agora Oktatási Kerekasztal 2012 óta “Van reális stratégia”-szlogennel működik, tizenhat szakmai szervezet együttműködésének eredményeként.

A deklarált cél az volt, hogy lehetőség nyíljon a magyarországi oktatásra vonatkozólag különfélébb álláspontok, vélemények, nézetek kifejtésére, és ezek egyeztetése eredményeként létrejöjjön egy, a szükséges pontokon a megoldások eltérő változatait felvonultató, nagy és sokoldalú támogatottságot élvező szakmai dokumentum, oktatáspolitikai koncepció.*

Talán nem lenne idejétmúlt ezeket a kerekasztalokat most végre egybetolni.

Hallgasd meg, mit mondott Fábry Béla a Civil Rádió Reggeli c. műsorában, 2016. február 10-én: Rádió

*További információ s forrás: Agóra Oktatási Kerekasztal hivatalos honlapja

A szerzőről

Civil Rádió